Ahad, 31 Oktober 2010

WAJIB untuk semadikan UMNGOK/BN

Renungkan sendiri apa yang disenaraikan di bawah…Buka minda anda dan buat keputusan yang betul dan wajar.

ISLAM

1. Menghina ulama: Ulama dipersendakan, diperlekehkan, diejek-ejekkan dan paling ketara dituduh sebagai penipu. Semua orang tahu apa yang berlaku pada bekas Mufti Selangor Dato’ Ishak Baharom selepas tindakannya ke atas penyertaan 3 gadis Melayu dalam pertandingan ratu cantik. Sejumlah besar rakyat sudah mendengar rakaman penghinaan dan fitnah yang dilemparkan kepada Prof Harun Din. Ulama yang memasuki Persatuan Ulama dipersoalkan, seolah-olah semua orang boleh jadi ulama bila saja menyertai persatuan. Tindakan memecat Mufti yang menjalankan tugas mengikut hukum tanpa mengira pangkat dan kedudukan seseorang dan menghalang para pendakwah (tindakan gam dari keluar di siaran TV) daripada menyatakan perkara yang hak adalah tindakan menghalang dakwah dan amalan amal makruf nahi mungkar yang disuruh oleh agama. Ulama penyokong pemerintah seperti telah dibutakan mata dan hatinya. Mereka sanggup melihat kemungkaran bermaharajalela di depan mata. Sampai hati mereka menafsir ayat-ayat Quran dan hadis secara dangkal atau sekadar melihat pada permukaan sahaja. Setiap isu yang diulas oleh mereka selalunya untuk menyetujui apa yang pemerintah mahukan. Bagi mereka ulama hanya diperlukan untuk membaca doa di majlis rasmi, menentukan anak bulan Syawal dan Ramadhan nampak atau tidak, menghakimkan tajuwid, mengendalikan nikah kahwin dan memberikan bimbingan fardhu ‘ain yang dibataskan skopnya. Tuan Guru Nik Aziz dihina sedemikian rupa bagi menunjukkan ulama tidak layak langsung untuk menjadi pemerintah. Terbaru, kedapatan tulisan “Ulama Penipu” di merata tempat, bagaikan tulisan tersebut sengaja direncanakan.

2. Ketiadaan sistem pembangunan rohani dalam perlembagaan negara dan sistem pemerintahan menjadikan masyarakat Malaysia pincang. Inilah antara punca meningkatnya keruntuhan moral muda-mudi, akidah dan akhlak remaja Melayu hancur lebur, umat Islam menjadi jahil, kepimpinan tidak berminat kepada Islam, remaja tidak tahu membaca al-Qur’an, hilang keyakinan pada Islam dan berbagai-bagai lagi masalah sosial. Apa tidaknya jika seorang pemimpin Islam sendiri menganggap ucapan salam sama saja seperti ucapan selamat pagi, jadi baginya semua di duniani sama ajela.

3. Menolak dan mempersendakan hukum hudud (hukum Al-Qur’an). Tiada penganut ugama lain yang sanggup mempersendakan agama sendiri biarpun sebahagian dari mereka sedar bahawa agama mereka banyak yang kurang. Tapi tidak pada kepimpinan Umno. Mereka memberi amaran akan mengambil tindakan jika Kelantan melaksanakan hukum hudud. Mereka juga perli, jika hudud terlaksana orang Islam ramai kudung tangan kerana mencuri dan akan habislah batu di jalan raya digunakan merejam penzina. Nak makan sup tangan pergilah Kelantan. Tapi, bila bercakap depan penyokong mereka…kenapa kerajaan Kelantan tak laksanakan hukum hudud sedangkan mereka yang memerintah Kelantan. Inilah manusia lidah bercabang di negara kita. Mahathir juga pernah mengatakan, “ Hukum rejam kepada penzina adalah primitif” (Nilam Puri, 3 Mac 1994).

4. Menghina dan memperleceh sunnah Nabi s.a.w.”Siapa pernah tengok janggut Nabi. Masa zaman dia tak ada Gillette, itu sebab dia tak cukur janggut.” Diucapkan ketika mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi ketika membincangkan isu perlucutan jawatan Mufti Selangor dan bahaya fahaman Syiah.

5. Mempersendakan kaedah perubatan mengikut Al-Qur’an. Air yang dijampi dikatakan amalan kolot dan tak mengikut zaman. Prof. Harun Din dihina sebagai menjampi secara ‘mass production’ dan mendapat pendapatan lumayan dari penjualan air tersebut.

6. Menghina amalan memakai purdah/bertudung. Kata mereka zaman nabi orang Arab punya nafsu kuat, suka culik dan rogol wanita, sebab itu mereka pakai tudung. Orang tua tak perlu lagi pakai, kerana orang tengok pun dah tak ada nafsu. Isteri dan keluarga Mahathir serta sekutunya tidak dipaksa memakai tudung agar menutup aurat. Disebaliknya orang yang memakai pula diperkecilkan.

7. Membelakangkan syariah – kes DSAI yang difitnah melakukan hubungan seks sejenis adalah sangat serius. Setiap tuduhan yang dilemparkan mengikut syariah perlu dibawa 4 orang saksi yang boleh dipercayai, jika ketiadaan saksi maka orang yang dituduh itu hendaklah bersumpah bagi pihak dirinya bahawa beliau tidak melakukannya dan hukuman seterusnya terpulanglah ke atas keadilan Allah s.w.t. di kemudian hari kelak.

8. Mempersoalkan pejuang Islam yang mati syahid dalam ucapannya di Kuala Ketil suatu ketika dulu; “Sayyidina Hamzah yang gugur di Uhud tidak dimandikan kerana tidak ada air, kerana terkorban di tengah-tengah padang pasir”.

9. Pusat Islam hanyalah sebagai alat propaganda kerajaan dan bukannya digunakan untuk kemaslahatan ummah. Ulamak yang ada dalam pemerintah hari ini bacul dan takut mempertahankan Islam demi menjaga hati Mahathir, mereka begitu takut sekali menasihati kemungkaran pemerintah.

10. Mengeksploitasi ahli jawatankuasa masjid, JKKK, imam dan bilal agar menjalankan dakyah dan propaganda pemerintah. Mereka dihalang malah diambil tindakan jika terdapat aktiviti atau program keagamaan yang berbau politik ataupun penentangan terhadap apa yang sedang berlaku di dalam negara.

11. Umno adalah parti anti Islam. Dalam perlembagaan Umno, Islam disebut sekali imbas sahaja. Umno mengamalkan sistem sekular yang membezakan ugama dan politik. Bagi mereka keduanya adalah bidang yang berlainan yang tidak boleh dicampur aduk. Islam juga disekat dalam sistem pendidikan (sepertimana kes 3 kanak-kanak sekolah berserban), Islam diajar hanya sebagai transparent antara guru dan murid, tak lebih dari itu sedangkan dalam Islam ilmu diajar untuk penghayatan. Pemimpin bukan Islam BN sudah berani menghina Islam, bilamana Samy Vellu berani cakap, “Apa Quran boleh bikin lebuhraya ka?” dalam satu ceramah di Sg Siput (Detik 15 Okt). Ling Liong Sik mengatakan kononnya “sebarang usaha untuk melaksanakan pemerintahan Islam seolah-olah memusing jam ke belakang”. Sedangkan bagi mereka memang mahu melihat para remaja melepak di tempat hiburan, bar, kelab malam, disko, karaoke sambil minum arak dan menagih pil khayal dari malam hingga pagi kerana inilah lambang ‘kemakmuran ekonomi’, yang diidamkan oleh mereka; “Good business for them, why worry?.”

12. Memperkecilkan soal murtad. Soal murtad tidak langsung dianggap penting dan merbahaya bagi umat Islam. Hamid Osman mengulas, “murtad soal kecil, kita ada banyak agenda lain yang lebih penting” bila disoal. Dibawa usul ke Parlimen oleh PAS ditolak mentah-mentah. Dibuat janji nak perkenalkan undang-undang mencegah murtad, tapi hingga sekarang tak ada sikitpun usaha ke arah itu. Persoalannya sekarang tak ada siapapun tahu di Malaysia ini berapakah jumlah sebenar manusia Islam yang sudah murtad, kecuali Allah s.w.t. Mufti WP Datuk Hashim Yahya, mendedahkan terdapat 3,000 orang memohon untuk keluar dari Islam di KL. Merujuk pada bancian tahun 1980, dari 6.1 juta orang Melayu di Sem Malaysia, seramai 4,766 Melayu menganut Kristian, 522 Hindu, 746 Buddha dan 456 kembali menganut agama Confucianisma dan Taoisma. Ingatkah lagi dengan kes Suzie Teoh dan Jassiza Zurich (1988), Norbaizura Abdullah (1990), Hartina Kamaruddin dan Nor Aisyah Bokhari (1997).

13. Ajaran sesat berleluasa. Dari 55 kumpulan (1998) meningkat kepada 82 (Mei, 1999). Kenapa begitu sekali ianya terjadi. Salah satu faktor penyebab, kurangnya penekanan pada pendidikan agama sejak dari kecil (waima tadika). Sistem pendidikan negara di bawah BN berkecamuk.

14. Menyalahkan kaum Yahudi dan Soros bila ekonomi gawat, paling ketara sering menyalahkan pihak barat yang kununnya ingin menjajah negara. Tapi siapa yang jemput pemain kriket Yahudi/Israel. Kaum apakah Penasihat Ekonomi Negara Smith and Barney? Bangsa apakah perunding kempen pilihanraya BN tahun 1986, Sachi & Sachi.

15. Pemimpin Umno sanggup membiarkan diri mereka dipergunakan tanpa memikirkan kehinaan yang akan menimpa dirinya; lihat saja dengan Dollah Badawi yang sanggup mempengerusi hal ehwal babi bila kes JE meletus. Beliau juga sanggup turun untuk merasmikan tokong (rumah ibadat bukan Islam) di Kepala Batas, Jun 1999. Bekas Ketua Polis Negara, Hanif Omar boleh mengatakan tidak tersebut di dalam al Qur’an sebarang larangan melibatkkan diri dalam aktiviti perniagaan judi. Gajinya sebesar RM50,000 sebulan sebagai Timb Pengerusi Genting Berhad (syt judi ternama) mungkin menjadi penyebab kenapa beliau bertegas begitu.

16. Mengaku Umno mendaulat dan melaksanakan dasar-dasar Islam hingga menjadi negara Islam contoh. Apa yang berlaku adalah pelbagai kemungkaran yang wujud di sana-sini. Mahathir megah dengan mengatakan Umno parti Islam ketiga terbesar di dunia. Kerajaan Umno banyak bina masjid, universiti Islam, bank Islam, anjur musabaqah. Ulama-ulama besar dari luar dijemput datang hanya untuk dipertontonkan pusat-pusat pentadbiran berbentuk Islam bagi mengabui mata mereka, sedangkan tempat-tempat maksiat yang bercambah dilindungi. 17. Menganggap ahli pembangkang sebagai menganuti fahaman Syiah dan Khawarij, sedangkan sistem pemerintahan yang ada sekarang pula berkonsepkan ala Syiah Sekular tak disedari oleh mereka. Penggunaan kitar semula istilah Syiah dan Khawarij menunjukkan kedangkalan isu politik Umno masa kini.

 MORAL & SOSIAL

1. Membiarkan dan menggalakkan program TV yang mendedahkan kefasikan dan nilai moral yang rendah hingga mengakibatkan keruntuhan akhlak dan moral anak-anak muda sekarang.

2. Membiarkan pusat-pusat maksiat dan hiburan tumbuh bagai cendawan di musim hujan. Lesen perjudian (termasuk pusat permainan) diberikan secara mudah. Kegiatan maksiat dibenarkan berleluasa dalam masyarakat di mana akhirnya menjadikan rakyat hidup dalam budaya hedonisme. Kanak-kanak sudah diajar dari sekecil-kecilnya bagaimana permainan yang berunsur perjudian itu menyeronokkan. Ada perancangan kawasan ala Hollywood dan satu pusat hiburan besar akan didirikan di Putrajaya.

3. Masalah penagihan dadah tak dapat dibendung selama 42 tahun pemerintahan BN. 25 pusat serenti (mampu menampung 12,000 penagih) mengalahkan jumlah pusat pengajian tinggi. Gaya hidup masa kini, bebas berpeleseran, faktor emosi dan tekanan persekitaran rumah yang sempit mewujudkan ketidaktenteraman keluarga. Kegagalan dalam pelajaran dan paling utama kegagalan mengawal iman dan akhirnya akan membuat sesuatu dengan hanya mengikut perasaan. Adakah system pemerintahan BN tidak menggalakkan semua gejala ini. Cuba nilaikan.

4. Apakah nilai moral yang ada pada pemimpin Umno, Rahim Tamby Chik yang kes rogolnya masih belum selesai hingga hari ini. Megat Junid dengan ceritanya yang kebanyakan orang tahu. Judi dan perempuan menjadi seperti hobi masa lapang saja bagi mereka. Tuduhan Marina Yusuf kepada Mahathir tentang salahlaku seksnya hingga sekarang tak berjawab. Bagaimana pula moral Rafidah, Najib, Ghafar Baba, Ahmad Razali Ali, Tok Mat, Sabaruddin Chik, Annuar Musa, Isa Doraemon, Mohammed Taib dll. Bagaimana akhirnya kisah hubungan seorang menteri dengan kes Mustakizah yang terbunuh itu?Bagaimana pula skandal Najib,Abdul Razak Baginda dan Altantuya seorang model dari Russia sehingga dikaitkan dengan anak luar nikah hasil hubungan sulit itu?Apakah Sirul Azhar dan akan terus menjadi kambing hitam untuk menutup kisah sebenar? Apakah nilai moral dan kesetiaan pada kerajaan yang ada pada Mahathir bila beliau mengutuk dan mencerca Tengku Abdul Rahman selepas disingkir dari Umno, pergi ke London dan Australia dan mengutuk Tengku. Dan guna pentas PAS untuk mencerca Tengku. Dakwa DSAI, kenapa tiada tindakan diambil bila Rahim Thamby Chik dan lain-lain pemimpin membawa wanita menggunakan pesawat peribadi melalui saluran VIP Subang? Salah orang dia nampak, salah sendiri buta mata.

5. Kepimpinan Umno/BN mengamalkan amalan-amalan khianat, pembohongan, pendustaan, pecah amanah sosial dan mungkir janji tanggungjawab kepada masyarakat sebagai budaya ‘khidmat’ mereka yang berselindung di sebalik tabir, “Kepimpinan Melalui Teladan”, “Tradisi Membela Rakyat” (manifesto BN pilihanraya lalu), “Bersih, Cekap dan Amanah” (BCA = Boros, Curang dan Ampu) dll. Hanya tinggal slogan dan cerita semata-mata. Indah khabar dari rupa. Mereka berterusan memanipulasikan sentimen rakyat dengan keyakinan palsu kononnya negara diiktiraf sebagai negara membangun yang dikagumi dunia di bawah Mahathir. Malaysia sajalah yang mampu kekalkan pertumbuhan ekonomi 8% beberapa tahun berturut-turut yang akhirnya merudum jatuh. Malaysia jugalah negara Islam contoh kerana kejayaan dalam sektor perindustrian dan pemodenan pentadbiran Islam. Rakyat didesak agar bersyukur dan berterimakasih kepada pimpinan negara atas apa yang dinikmati sekarang. Sedangkan merekalah yang sepatutnya berterimakasih kepada rakyat kerana mengangkat mereka sebagai pemimpin dan sekaligus mengayakan mereka.

6. Mengamalkan sikap tak mahu mengaku kesalahan dan kelemahan diri sendiri. Lihat saja kegawatan ekonomi dan matawang merudum, Soros disalahkan. Kelemahan pelajar Melayu dalam pelajaran, kesibukan berpolitik jadi penyebabnya. JE menyerang tanah air, kakitangan kerajaan disalahkan kerana gagal melaksanakan dasar kerajaan (MP Tg Karang). DSAI dipukul, beliau sendiri dituduh; kena racun pun keluarga sendiri punya angkara. Dia yang mengamalkan sekularisme, tapi dikatakan Tuan Guru Nik Aziz pulak pengikut sekularisme.

7. Martabat wanita tidak dipelihara sebaiknya; kaum wanita menjadi bahan eksploitasi perniagaan (iklan) dan bahan penarik pelanggan. Gambar separuh bogel digunakan bagi melariskan bahan jualan terutamanya majalah hiburan. Masih banyak uniform kakitangan awam wanita seperti jururawat, polis, JPJ, anggota penjara, tentera dan sebagainya tidak menutup aurat. Menurut hasil kajian Pertubuhan Buruh Antarabangsa, terdapat 142,000 orang pelacur di Malaysia. Terjagakah maruah wanita di negara ini?

8. Di bawah pemerintahan BN/Umno, rakyat berpecah belah kerana dasar yang Umno pertahankan tidak berasaskan kebenaran dan keadilan. Perpaduan pada pandangan Umno ialah menerima segala keputusan pucuk pimpinan parti dan sesiapa tak bersetuju dianggap pengkhianat Negara & bangsa.

 KETUANAN DAN HAK ORANG MELAYU

1. Pencabulan terhadap institusi raja berpelembagaam dengan krisis pindaan perlembagaan pada 1993. Akhirnya melucutkan imuniti (hak keistimewaan) Raja-Raja Melayu. Hinggakan sekarang Raja-Raja Melayu dikatakan tinggal gusi sahaja, tak mampu menyuarakan apa-apa. Semua kuasa ada pada Mahathir. Raja-raja tidak lagi dilayan sebagai Raja Melayu yang perlu dihormati sebagai lambang penyatuan umat Melayu. Malah berlaku usaha dari pihak Umno (Anuar Musa) untuk cuba ‘menabalkan seorang sultan’ lain yang kononnya lebih berhak untuk menjadi ketua negeri Kelantan.

2. Mengkhianati Melayu dengan aktiviti ‘gerak saraf’ ke atas orang Melayu. Melayu menjadi sasaran agen gerak saraf yang menganjurkan dan menetapkan kepelbagaian aktiviti kehidupan harian masyarakat Melayu. Lihatlah apa yang ada bila konsert amal dilakukan, nampak baik tapi maksiat dibelakangnya. Bila banyak Call Girl heboh satu Malaysia, ditukarnya panggilan pada GRO atau PRO senyap kita. Babi yang haram tak manis disebut, tukar pada khinzir. Judi dikatakan permainan/games, zina/rogol disebut hubungan tidak sah, bersekedudukan dah jadi tinggal serumah. Semua dosa besar dah jadi kesalahan biasa dek lunaknya istilah baru. Digalakkan aktiviti anak-anak muda secara campuraduk lelaki dan perempuan. Dianjurkan program mencungkil bakat menyanyi, ratu cantik, fesyen, tarian, lakunan dll.

3. Tanah Rizab Melayu diwartakan 3 juta hektar pada tahun 1957. Tapi setelah Akta Pengambilan Tanah dipinda oleh mereka (tahun 1991), apa jadi pada TRM. Tahun 1995 tinggal 1.7 juta hektar, merosot 44%. Antara contoh yang jelas; Kerpan (1993, 167 lot seluas 1000 ekar untuk ternakan udang yang tak menjadi), Mambau N9 1994 (930 hektar tanah milik 666 orang untuk pembangunan), Pantai Gelang 1990 (80 penduduk Langkawi diambil tanah untuk Pelangi Beach Resort) dll. TRM di KL , Ipoh, Melaka, Kuantan dan JB tidak sampai 10%. Siapakah sebenarnya yang kayaraya dalam proses pembangunan Tanah Simpanan Melayu – atas wawasan pembangunan ala Mahathir canggih. Tanah-tanah wakaf Melayu diambilalih oleh kerajaan negeri atas nama pembangunan dan akhirnya memaksa Melayu menumpang di tanah airnya sendiri. Mereka lebih gembira bila tanah yang ada dijadikan padang golf dan taman rekreasi umum daripada kepentingan rakyat jelata (739 ekar di Batu Gajah, Clearwater Sanctuary Resort dan Pulau Pangkor). Isu tanah bendang Tandop, Alor Star seluas 638.32 hektar diambil untuk perumahan dan perindustrian yang akhirnya di jual kepada bukan Melayu. Akan selamatkah TRM di Langkawi bila Mahathir sudah mula “melelong”nya atas nama pembangunan? Masih punya tanahkah umat Melayu masa depan di pulau ini?

4. Berkurangnya peratusan kuasa politik Melayu berbanding bukan Melayu dapat dilihat dengan jelas. Tahun 1964 Melayu mempunyai 66.3% ahli Parlimen berkurang kepada 52.1% pada tahun 1995. Sebanyak 37 DUN dan Parlimen ( majoriti pengundi Melayu ) Umno serahkan pada calon bukan Melayu pada 1990. Umno snggup mengorbankan maruah bangsanya atas dasar permuafakatan komponen, padahal survival orang Melayu, kekuatan politik bangsa terletak pada kuasa politik.

5. Bahasa Melayu yang dicatatkan sebagai Bahasa Kebangsaan, secara praktikalnya apa yang berlaku? Bahasa Melayu semakin terpinggir, IPTA dan swasta serta agensi kerajaan dan swasta digalakkan guna bahasa Mat Salleh. Kalau adapun bahasa Melayu itupun bahasa rojak. Sekali pandang, B.Melayu hanya cuma layak jadi papan tanda di highway sahaja. Penggunaan nama Inggeris pada taman perumahan mewah, pangsapuri dan kondominium, bangunan-bangunan yang gah di KL makin menggalakkan. Mereka menjadi malu untuk menggunakan bahasa kebangsaan sendiri.

6. Kesalahan yang bertentangan dengan Islam dendanya begitu ringan, lihatlah apa denda zina, judi, murtad, tak puasa dll. Apalah agaknya perasaan Melayu yang menghakimi kes-kes syariah ini. Umno merendahkan lagi martabat mahkamah syariah dan mengutamakan mahkamah ala penjajah biarpun kes-kes yang bersangkutan dengan penganut agama Islam. Pembesar-pembesar Melayu dilantik menjadi pengerusi dan boss di syarikat-syarikat yang bercanggah dengan Islam (seperti syarikat judi/arak/nombor ekor/kelab dangdut). Pekerja Melayu diperbanyakkan di tempat-tempat yang haram di sisi Islam.

7. Menghina dan memperlecehkan orang Melayu; Mahathir mengatakan pada 29 Julai 99 ‘orang Melayu tidak mungkin mendapat jawatan tinggi jika kriteria merit digunakan untuk menilai mereka. Katanya ramai professor Melayu dapat kedudukan kerana polisi kerajaan, bukan kerana kebolehan. Dia juga membuat pelbagai tohmahan negatif terhadap bangsa Melayu sebagai pemalas, bodoh, tidak teguh pendirian, emosional, pelajarnya hanya suka berpolitik dll. Dollah Beduwi juga menghina Melayu dengan mengatakan Melayu cepat percaya yang bukan-bukan bila mengulas kes skim cepat kaya. Apa salahnya rakyat dengan skim cepat kaya , pemimpin dengan skim kaya cepat.

8. Umno/BN gagal menjaga kepentingan Melayu apabila dalam kes babi dibunuh pelbagai insentif diberikan kepada penternaknya, tapi ketika wabak penyakit kuku dan mulut menyerang ternakan Melayu tiada sebarang pampasan yang diberikan bila ternakan mereka terpaksa dimusnahkan. Sejauh mana orang Melayu dibela dan dibantu, apakah Umno tidak pernah membuat kajian atau diberitahu, bahawa anak muda Melayulah yang paling ramai menagih dadah, paling ramai terlibat dalam jenayah di KL (kajian GPMS) dan Melayulah paling ramai menghuni penjara-penjara di Malaysia.

9. Kementerian Kesihatan, Tenaga Telekom & Pos, Kerjaraya dan Perumahan adalah kementerian yang penting yang sudah lama dipegang oleh menteri bukan Melayu. Terjaminkah hak Melayu di bawah kementerian ini??

10. Pemerintahan Sabah di bawah BN mengamalkan sistem giliran ketua menteri yang mengakibatkan secara langsung kerugian di pihak orang Melayu. Pemerintahan Usno dan Berjaya adalah lebih kemelayuan jika dibandingkan BN sekarang. Biarpun hakikatnya Umno yang menang pilihanraya tapi disebabkan janji Mahathir yang tidak rasional akhirnya merugikan Melayu Sabah.

11. Singapura dipisahkan dari Malaysia pada 9.8.65 atas pertimbngan politik semasa. Seolah-olah Umno memberikan Singapura secara percuma kepada bangsa Cina. Sejak itu Melayu mula lenyap dari bumi yang dibuka Sang Nila Utama itu hingga akhirnya tanah sekangkang kera milik keturunan Sultan Hussein pun disapu bersih. Selain itu ti Pulau Batu Putih telah pun tergadai di bawah pimpinan ‘bijak’ Dollah Beduwi ke tangan Singapura, CIQ Tg Pagar dan pencerobohan ruang udara Johor oleh tentera udara republik berkenaan.

 EKONOMI

1. Kerajaan BN lah yang sebenarnya meranapkan ekonomi negara. Krisis dan kegawatan ekonomi yang melibatkan kejatuhan nilai Ringgit Malaysia dan pasaran saham. Bukannya Soros seperti kata Mahathir. Fikirkan sendiri. Malaysia kerugian RM1 trilion kuasa beli (berdasarkan kerugian RM600 bilion pasaran saham dan penurunan pendapatan perkapita dari RM5,000 kepada RM2,000. Ramai pekerja terpaksa menganggur dek syarikat kena tutup, kerugian perniagaan berlaku di sana sini. Ekoran itu, pelbagai lagi masalah sosial wujud satu persatu.

2. Terlalu ghairah dengan projek ultra dan mega – untuk kebanggaan dan keangkuhan kuasa. Baginya di Malaysia perlu ada semua yang terbesar, terpanjang, tertinggi, tercanggih, terlama, terhebat dan segala-gala yang ter…Apa untungnya menara kembar Petronas, KLCC, Menara KL, KLIA, Putrajaya, Litar Lumba F1 di Sepang dan segala macam projek mega yang dah dibina, dibatalkan, akan dibina dan dirancang pembinaannya. Sepatutnya sebagai sebuah negara membangun setiap apa yang ingin dilakukan kenalah kita ukur baju pada badan sendiri. Jangan ingat sebab anak kita akan membesar, lalu kitapun belilah baju besar untuk umur 15 tahun sedangkan anak kita baru umur 5 tahun.

3. Tidak mengendahkan langsung nasib rakyat berpendapatan rendah dan sederhana dengan memperbanyakkan pembinaan rumah kos rendah dan sederhana. Yang digalakkan binalah banyak-banyak bungalow, condo, apartment, hotel & resort lima bintang dan padang golf. Kat manalah rakyat nak tinggal, paling tidak pun setinggan di pinggir-pinggir bandar. Itupun tak selamat, kerana bila-bila masa akan dihalau macam anjing kurap. Peliknya Malaysia boleh bina bangunan tertinggi di dunia, projek Putrajaya dan Cyberjaya tapi gagal mengatasi masalah setinggan di kawasan bandar. Masalah setinggan ini sudah berlarutan selama 30 tahun tanpa penyelesaian. Terdapat 211 kawasan setinggan (42,000 keluarga) di KL. Dalam pada itu bagi melariskan rumah mewah yang tak mampu dibeli oleh rakyat Malaysia, dibenarkan orang asing memiliki rumah RM250 ribu tanpa levi. Bayangkan apa sebenarnya berlaku, bila 6,600 unit rumah kos rendah disediakan telah diserbu oleh 15,000 orang rakyat Malaysia di JB.

4. Mahathir/Daim pemusnah ekonomi dan hak bumiputera. BBMB yang beberapa kali mengalami kerugian disebabkan pinjaman tak berbayar puak-puak korporat, akhirnya ditelan oleh BOC begitu saja. Angkara siapa kes ular lidi menelan naga ini berlaku? Tanggungjawab untuk menjamin kepentingan ekonomi bumiputera secara tidak langsung terhapus kerana BOC tak mementingkan semua hal ini. BOC dikuasai oleh Tan Sri Halim Saad, kroni Daim.

5. Setelah 20 tahun Dasar Ekonomi Baru (DEB), apakah yang Melayu ada sekarang? Usahawan Melayu hanya memiliki 6% sahaja dari rumah-rumah kedai di seluruh negara. Keseluruhan ekuiti bumiputera dalam syarikat yang disenaraikan hanya 27% pada Feb 1998. Bilangan keluarga miskin meningkat dalam tempoh 1997-1998 dari 346,000 kepada 414,700 di mana kebanyakannya adalah orang Melayu. Kadar pengangguran (1997-1998) meningkat dari 2.7% ke 6.4% (229,700 ke 544,200) dan yang ramai adalah Melayu. Penagihan dadah dan gejala pergaulan seks bebas sungguh memalukan. 70% dari 200,000 angka resmi penagih tegar adalah belia-belia Melayu. Laporan Kementerian Kesihatan pertengahan 1996, 70.33% dari 17,000 pembawa HIV dan pengidap AIDS adalah remaja Melayu. Kajian kerajaan Selangor, 80% GRO adalah gadis Melayu.

6. Kurang memperdulikan nasib rakyat miskin. Nasib petani (penanam padi/penoreh getah) & nelayan tidak dipedulikan. Harga getah yang menjunam jatuh ke paras RM0.50/kg menambah penderitaan rakyat di tengah-tengah suasana ekonomi yang masih gawat. 400,000 orang pekebun kecil getah memperolehi pendapatan kurang RM250.00 sebulan, bayangkan apa yang dapat dibelanjakan dengan jumlah itu.

7. BN atau singkatannya ‘barang naik’. Harga barang keperluan harian khususnya makanan dinaikkan sewenang-wenangnya. Harga gula, tepung, susu, minyak, kelapa, ayam, bawang dll naik sesuka hati saja. Apa komen pak menteri; bila gula naik tak payah makan gula, kelapa naik tak usah guna kelapa. Semudah itu jawapan mereka. Tapi kita rakyat biasa, bagaimana? Tol naik 50 sen, Samy yang tak ada value tu kata 50 sen nak beli rokok pun tak lepas…porraah! Rumah kos rendah (murah) naik dari RM25 ribu kepada RM35 ribu sebuah.

8. Tahap kemiskinan yang digembar gemburkan. Sejauh mana kesungguhan pemimpin negara berusaha ke arah matlamat sifar miskin. Yang digembar gemburkan ialah pembangunan, inilah propaganda UMNO/BN sabanhari. Ianya dijadikan umpan pada rakyat, selakunya rakyat itu hanya layak dipaggil ‘ayam daging’ yang disogokkan makanan semata-mata untuk dijual di pasar dan akhirnya disembelih. Sepatutnya dalam kemegahan negara dengan pelbagai projek gajah putih, sudah tiada rakyat akan berada di bawah tahap miskin. Jikapun tolak Kelantan yang diperintah oleh PAS, adakah negeri-negeri lain bebas dari kemiskinan. Terutamanya Kedah negeri Mahathir sendiri. Berjaya sepenuhnyakah projek-projek peninggalan Tun Razak (Felda / Felcra / Risda dll)? Mahathir tiada masa langsung memikirkan apakah kesinambungan kerja seorang pemimpin Melayu untuk membantu golongan-golongan ini.

9. Hasil mahsul negeri dikaut tetapi faedah yang sepatutnya ditumpang bersama oleh rakyat diketepikan. Lihat saja Trengganu yang menyumbang hasil terbesar kepada kerajaan pusat (gas & petroleum). Royalti 5% dari keluaran petroleum diberikan kepada kerajaan negeri (pendapatan RM6 juta/bulan). Bagaimanapun paras kemiskinan di Trengganu adalah kedua tertinggi di Malaysia (17.3%). Apa hal?? Tak kira lagi tuntutan hak royalti minyak oleh Kerajaan Kelantan kepada Kerajaan Pusat pimpinan Najib.Agak-agaknya rakyat Kelantan kena tunggu PM baru dulu la sebelum dapat rasa nikmat royalty itu.

10. Kenaikan harga tol/pembinaan lebih 90 tol baru di seluruh negara. Tol di sana sini menjadikan rakyat tidak lagi merasakan mereka tinggal di sebuah negara yang sepatutnya menjadikan jalanraya sebagai kemudahan. Tetapi merasakan diri mereka sedang menginap di sebuah syarikat perniagaan besar yang bernama Malaysia (M) Sdn Bhd. [M = Mahathir]. Dijangka akan terdapat 78 buah tol di 20 highway utama di KL pada tahun 2000 menurut laporan akhbar Sin Chew Jit Poh (18.1.1999).

11. Rakusnya pimpinan mereka menguruskan ekonomi negeri hinggakan sanggup membelakangkan sensitiviti agama, bangsa dan alam sekitar demi mengukuhkan ekonomi. Apa yang kita tahu tentang penternakan babi di N. Sembilan (Isa Samad). Pernahkah dijangka sebanyak itu jumlah babi di negara kita. Negara yang bermegah dengan ugama resminya Islam, majoriti penduduknya Melayu. Disebaliknya membenarkan sosioekonomi negara dterbalikkan. Apa tidaknya kalau industri babi boleh menyumbangkan RM300 juta setahun cukai kepada kerajaan. Selain muncul sebagai pengeluar babi terbesar di Asia Tengggara, Malaysia juga boleh berbangga bila dikatakan negara pengeluar dan pembuat arak ke 10 terbesar di dunia.

12. Ekonomi menjadi tenat ketika pemborosan berleluasa. Pembaziran di sana sini menjadi antara punca utama. Tetapi mereka hanya bijak menyalahkan orang lain, semua orang salah tapi dia semua betul. Mengikut Datuk Wong See Wah (Tim Menteri Kewangan) di Dewan Rakyat (19 Okt. 99) negara berhutang RM160.9 bilion hingga penghujung Jun 1999 dari pelbagai sumber asing (57% daripada KNK). Malaysia di bawah Mahathir dan BN pada penghujung dekad 1990-an ini berhutang keliling pinggang. Bilakah hutang ini boleh selesai, tidakpun ia makin bertambah lagi jika mereka masih berkuasa. Siapa lagi akan membayar jika tidak kita dan anak cucu kita di masa akan datang.

13. Kegawatan ekonomi menyebabkan jatuhnya nilai ringgit dan pasaran saham. BSKL kerugian sebanyak RM450 bilion. Hutang negara meningkat 10%, kekayaan negara merosot 10%. Pendapatan perkapita rakyat turun dari RM4,600 kepada RM4,200.

14. Dasar penswastaan negara yang mula dilaksanakan pada 1993 telah mengubah fenomena negara dari kerajaan dan rakyat kepada peniaga dan pembeli. Kerajaan menjalankan perniagaan dengan rakyat. Rakyat terpaksa menanggung kos yang semakin meningkat dan di masa yang sama tidak memperolehi khidmat yang mendukacitakan. Lihat saja masalahyang timbul pada khidmat Puspakom, bekalan air di Lembah Kelang yang tercatu (Puncak Niaga), pengurusan pembentungan IWK, Bernas di Kertih Terengganu, khidmat Alam Flora yang tidak memuaskan, khidmat pos, syarikat penerbangan awam, kenaikan caj telefon dan kadar tarif elektrik, lebuhraya bertol, yuran pengajian yang tinggi di IPTS dll. Tanggungjawab sosial pihak pemerintah telah dilepaskan melalui eksploitasi secara perniagaan. Semua kepentingan awam dijadikan komoditi untuk menebalkan poket suku sakat dan anak beranak mereka. Ia juga telah menggalakkan bercambahnya pembinaan rumah sakit swasta yang mengenakan pelbagai bayaran mengikut harga pasaran yang umumnya di luar kemampuan rakyat terbanyak. Dari Kajian separuh penggal, Malaysia Ketujuh menyatakan jalan swasta dibina oleh swasta RM25 juta/km manakala belanja kerajaan RM11 juta/km.

15. Menggadaikan dan memajakkan segala khazanah dan harta kekayaan negara pada masa ini dan masa depan kepada kuasa-kuasa asing melalui penjualan bon-bon yang dijajakan ke USA, Eropah dan Jepun.

16. Judi begitu berleluasa di zaman Umno/BN. Walaupun dah cuba dikurangkan di waktu DSAI memegang jawatan Menteri Kewangan. Tapi bila Daim dapat balik, lesen-lesen lama dilulus semula. Kalau kita sokong lagi mereka ini, alamat kat mana-mana pun ada kasino la jawabnya.Tapi sekarang ??

 KEADILAN DAN UNDANG-UNDANG

1. Mengekang dan memusnahkan kebebasan kehakiman; berlaku bila Umno diharamkan pada tahun 1987. Tun Salleh Abas (salah seorang hakim terbaik dalam negara Komanwel) dipecat. Begitu juga dengan bekas hakim Tan Sri Wan Sulaiman dan Dato’ George Seah. Badan kehakiman diletakkan di bawah kuasa eksekutif. Rakyat saksikan kebobrokan Mahathir dan sekutu dalam kes Klip Video Linggam serta pelbagai helah , lakonan , pembohongan , penipuan, kebongkakan , kerenah , kenyanyukan , skrip cerita yang direka semata-mata untuk menutup dan mengabui mata rakyat.Di mana letaknya institusi kehakiman di Malaysia pada mata Mahathir dan sekutunya?

2. Tindakan mahkamah ke atas beberapa individu tidak dapat masuk akal rakyat yang matang fikirannya: Lim Guan Eng; orang yang cuba mempertahankan gadis bawah umur yang diperkosa dipenjarakan (dihukum 3 tahun pada 1.4.1998) (didenda RM15,000 pada 28.4.1997), gadis berkenaan ditahan tetapi si anak Thamby yang melakukan kedurjanaan bebas ke sana sini bak burung helang botak terbang di udara. DSAI dipukul hingga separuh mati dan muncul dengan mata lebam dipenjarakan, tapi yang memukulnya bebas tanpa sebarang ikat jamin. Sukma dan Dr Munawar yang dipaksa mengaku diliwat kena penjara, tapi Si Azizan Abu Bakar yang berbuih-buih mengaku depan Tuan Hakim, tak ada apa-apapun. Penulis buku 50 Dalil Mengapa Anwar Ibrahim Tidak Boleh Menjadi Perdana Menteri masih tidak dibicarakan di mahkamah atas tuduhan jenayah fitnah walaupun buku tersebut diputuskan oleh Mahkamah Tinggi KL sebagai menfitnah DSAI. Apa yang berlaku BN/Umno sibuk mengatakan pembangkang menjaja fitnah di setiap siri ceramahnya. Fitnah mereka, mereka tak kira?.. Hukuman yang tak relevan dengan kesalahan, bekas Inspektor polis Halim Din kena penjara 2 tahun kerana membunuh setelah melakukan maksiat. Sedangkan hukuman untuk DSAI 6 tahun, kesalahan yang tak tentu salahnya.

3. Kebebasan berakhbar amat terhad sekali dengan pelbagai akta yang sedia ada seperti Akta Mesin Cetak, Akta Rahsia Rasmi (OSA) serta ISA yang sentiasa menghantui pemikiran para wartawan. Akhbar-akhbar utama negara dijadikan sebagai penyambung lidah pemimpin-pemimpin yang rakus untuk terus mahu berkuasa. Tak hairanlah kenapa Mahathir disenaraikan sebagai salah seorang dari 10 musuh utama kepada kebebasan akhbar sempena Hari Kebebasan Akhbar Sedunia CPJ (NY Committee to Protect Journalist); Freedom House di Washington dan World Bank turut menyenaraikan Malaysia sebagai antara negara yang tiada kebebasan akhbar. Secara tidak langsung rakyat dinafikan hak untuk mendapatkan maklumat yang betul dan tepat.

4. Media elektronik dipergunakan sepenuhnya oleh pihak pemerintah bagi mengekalkan kekuasaan. Kenyataan pihak parti pemerintah dianggap sebagai berita yang patut dilaporkan. Lesen TV perlu dibayar tanpa mengira penyokong pembangkang atau pemerintah. Tapi bila ditonton siaran beritanya, hampir separuh dari waktu siaran hanya untuk kepentingan Umno. Apalagi kalau ada persidangan Umno, TV tu dah jadi macam kepunyaan bapa mereka pulak.

5. Kepimpinan negara begitu mudah membuat tafsiran bila berlaku sesuatu jenayah atau kezaliman pada anggota pembangkang. Apa tafsiran Mahathir ketika DSAI muncul dengan mata lebam, beliau menyatakan mungkin DSAI memukul dirinya sendiri. Satu kenyataan bodoh. Peguam Negara mengulangi lagi bila beliau menyatakan kemungkinan keluarga DSAI terlibat meracuni beliau. Mahathir mengatakan keracunan itu disengajakan untuk menaikkan kemarahan penyokong reformasi yang sudah reda. Satu lagi kebodohan yang jelas dipaparkan oleh pihak mereka. Begitu juga dengan kes Memali yang mengorbankan sejumlah ahli PAS.

6. Kenapa sampai boleh berlaku kes DSAI diracun, bilamana timbulnya laporan dari pihak DSAI yang mengatakan badan beliau dikesan mengandungi racun Arsenik berjumlah 230.0 ug/g creatinin. Dan kini muncul pula berita dari pihak kerajaan mengatakan sebaliknya.

7. Menyalahguna kuasa; rakyat ditahan dibawah ISA dipukul, didera, dizalimi. Tahanan tanpa bicara hanya kerana berani mengkritik pemerintah. Kes Memali, perlucutan jawatan Tun Suffian sebagai Ketua Hakim Negara, Ishak Baharom dan DSAI serta lain-lain amat jelas menunjukkan penyalahgunaan kuasa.

8. Memperkudakan jabatan peguam negara, badan kehakiman dan jabatan polis sebagai alat untuk mencapai cita-cita politik mereka. Hakim yang relevan ditendang, hakim dan peguam yang ikut kata mereka diangkat dan diberi tempat (Yusuf Chin, Mokhtar Abdullah, Abdul Wahab Patail, Augustine Paul, Ariffin Jaka dll).

9. Peguam Negara mengamalkan ‘selective prosecution’ sepertimana kes Datuk Jeffrey Kitingan (masuk aje BN kesnya ditarik balik), Zainal Rampak kes salahguna wang MTUC, Rahim Tamby Chik tak kena Lim Guan Eng pula yang terpenjara selepas didakwa, Rafidah Aziz dengan kes menantunya, Mohd Taib (orang kaya Selangor) dan Rahim Noor yang pukul DSAI.

10. Hak asasi manusia disekat begitu rupa di Malaysia dengan terdapatnya 12 akta yang bertentangan dengan hak asasi rakyat. ISA 1960 (bayangkan dalam dunia hanya 3 negara saja yang ada akta macamni: Israel, Singapore & Malaysia), Akta Kediaman Terhad 1933 (REE), OSA, Akta Mesin Cetak, Akta Hasutan, Akta Polis , AUKU 1971, Akta Kesatuan Sekerja 1997, Akta Pertubuhan 1966, Akta Ketenteraman Awam 1958 perlu dihapuskan atau dipinda jika ingin perkatakan soal hak asasi.

PEMBAZIRAN & KERUGIAN

1. Beria-ia kempen ke seluruh negara menyeru rakyat berhemah ketika berbelanja, beli barangan buatan Malaysia, amalkan sikap menabung, beli yang perlu saja dan suruh rakyat menderma untuk dana negara. Tapi dia sendiri yang membazir ratusan juta ringgit untuk mahligai di Putrajaya baginya bersemayam, jet mewah Global Express untuknya bergerak dan segala serba aneka kemewahan yang tak terfikirkan oleh rakyat jelata. Sedangkan masih ada 400,000 kakitangan awam pangkat rendah (kebanyakannya Melayu) belum punya rumah sendiri.

2. Mahathir mengutamakan projek mega yang menelan belanja besar hingga mencecah angka RM150 bilion. Antara projek-projek membazir yang muncul bawah pemerintahan Mahathir, samada secara awam atau penswastaan: Multimedia Super Corridor (MSC): RM2.0 bilion. Istana/Mahligai PM : RM200juta yang hanya mahu dihuni oleh ‘dua orang tua’. Jet peribadi PM (Global Express): RM200juta. Pesawat TUDM terhempas tak apa, nak beli baru duit tak ada. Wira negara terkorban tak mengapa, asalkan jangan wira dunia ketiga. Panggung Negara: RM225juta. Kompleks Sukan Bukit Jalil: RM1.5 bilion (kemudahan di sini tanpa sebarang halangan boleh digunakan untuk menghimpun rakyat bagi memuji pemimpin, tapi bila pembangkang ingin menyewanya ditolak dengan alasan nak repair). Sukom: RM330juta. (boleh bina kompleks sukan yang besar tetapi tak mampu uruskan bekalan air di Lembah Kelang hingga terpaksa dicatu; memalukan!!) Kenyataan dari Kementerian Belia dan Sukan di sidang parlimen (Ogos 99) Sukom mengalami kerugian RM10,642,844.00 dan hutang belum selesai RM17,545,052.00. Replika keris gergasi, dipintu masuk kompleks sukan di Bukit Jalil: RM9 juta. Projek Empangan Hidroelektrik Bakun: RM13.4 bilion Pusat Pentadbiran Putrajaya: RM5.2 bilion. Program Jaya MSN: RM160 juta. Velodrom Cheras: RM9 juta. KLIA, Sepang: RM10.5 bilion. KLCC (Menara Kembar Petronas): RM4.56 bilion Litar Sepang F1: RM286 juta. Untuk menganjurkan perlumbaan, Malaysia terpaksa membayar RM76 juta. Hadiah dan kos perbelanjaan RM182.4 juta. Petronas pula membelanjakan RM1.9 bilion untuk membolehkannya mempunyai pasukan pelumba sendiri. Saban tahun Malaysia kehilangan ribuan rakyatnya akibat kemalangan di jalanraya, tapi Mahathir pula seolah-olah menggalakkan rakyatnya berlumba…? Lumba dah tamat tonjol pula budaya barat, goncang botol arak!! Pelbagai projek lebuhraya bertingkat di Lembah Kelang Projek Kota Terapung Di Johor Bharu. Laluan Kedua (menghubungi Singapura) di Gelang Patah, Johor. Gelanggang Lumba Kuda Tambalang, Tuaran (1983): RM40 juta, kini terbiar begitu saja. Jeti Parameswara di Bandar Hilir, Melaka berharga RM11.5 juta juga terbiar masih belum digunakan kerana kedudukan tak sesuai. Projek bodoh Sanusi Junid; tanam padi atas bumbung. Projek bernilai RM200,000.00 hasilnya hanya 41 kg di bumbung seluas 97 meter persegi. Projek Sanusi, Kompleks Jihad Basmi Kemiskinan berharga RM16 juta untuk sembelih binatang korban. Ia boleh memuatkan daging 1000 ekor lembu pada satu-satu masa. Tak ada lembu apa nak buat? Nak isi kerbau pendek tak boleh, akhirnya jadilah kompleks ini sebagai projek yang rugi kerana kebebalan MB Umno. Tiap-tiap tahun berjuta-juta duit hangus semata-mata nak tengok Mat Salleh naik kapal layar kat Pulau Duyung, Terengganu.Moonsun Cup idea dari Imam Besar Islam Hadhari Dollah Beduwi dan Tukang Bodek Pak Deris Jusoh itu telah menyaksikan Pulau Duyung tanah kelahiran beberapa orang tokoh ulama terkenal menjadi tempat budak muda perpeleseran dengan arak tanpa sekatan lagi.Bayangkan jika duit yang dilaburkan itu digunakan untuk membantu orang miskin,bagaimana kesannya ye?

3. Membazir duit berjuta-juta untuk mengadakan perhimpunan besar-besaran; samada menyambut kemerdekaan atau untuk tujuan politik mereka. Sambutan Hari Merdeka baru-baru ini (di seluruh negara) saja dianggarkan, RM100 juta. Untuk pertunjukan laser di KLCC untuk 3 jam melibatkan belanja RM10 juta. Bayangkan pula perhimpunan paksaan BN (Mahathir) berapa banyak belanja digunakan, kos pengangkutan, kos makanan (Seremban), kos stadium, kos promosi dll kos.

4. Pantang berkuasa atau menang dalam pilihanraya, langkah pertama mereka kesemuanya untuk diri dan keluarga sendiri. Beli kereta besar, bina rumah besar dan paling tidak repair rumah yang nak diduduki dengan kos yang tak terjangkau oleh kita RM5 juta seperti apa yang dibuat oleh Tok Uban.

5. BBMB rugi sebanyak RM2.5 bilion pada tahun 1984/85 melalui skandal BMF/Carrian di Hong Kong (hanya Mahathir dan Kuli tahu angkara siapa). Kematian Jalil Ibrahim, yang ditugaskan untuk mengaudit BMF mati dibunuh di Hong Kong. Rugi lagi RM 1.393 bilion pada Mac 1997.

6. Maminco (lombong timah) rugi di antara RM620 – RM660 juta melalui transaksi jualan bijih di London Metal Exchange. Skandal pada tahun 1981 ini berlaku dengan penggunaan wang KWSP. Mahathir menyalahkan Tun Hussein Onn di dalam kes ini.

7. Skandal yang membawa kerugian kepada Bank Negara tahun 1986, dalam perjudian tukaran matawang asing, Pound Sterling British juga melibatkan wang KWSP.

8. Skandal syarikat Perwaja (kerugian terkumpul pada 1989 RM1.6 bilion, hutang sehingga Mac 1998 berjumlah RM5.08 bilion. Rugi pada 1997 RM7 bilion). Eric Cia diamanahkan untuk memulihkan Perwaja yang mulanya rugi, tapi akhirnya apa yang berlaku kerugian berlipat kali ganda pula. Paling menarik, isu pembayaran RM76.4 juta kepada NKK Corporation menerusi sebuah syarikat yang tidak wujud, iaitu Frilsham Enterprise Inc.

9. Skandal syarikat-syarikat Pendeposit Koperasi yang dikawal oleh MCA (penipuan sebanyak RM1.5 bilion).

10. Bangunan PULAREK (Pusat Latihan Rekrut) di Tg Pengelih, Johor retak. Bumbungnya boleh runtuh dan rosak teruk, baru kena tiup angin; belum kena bom lagi. Kenapa ianya boleh berlaku, sedangkan nilai perbelanjaan membinanya bukan sedikit (RM195 juta). Adakah wujud salahguna kuasa atau unsur rasuah dalam pemberian tender kepada 5 syarikat membinanya.

11. Skandal yang membawa keruntuhan Sime Bank (hampir RM2 bilion).

12. Berapakah keuntungan atau kerugian MAS akhir-akhir ini? Sehingga 31 Mac 1999, MAS telah kerugian RM668.8 juta. MAS juga berhutang berbilion ringgit (anggaran RMRM11.8 bilion). Siapa akan tanggung semua hutang dan kerugian MAS yang berbilion ringgit itu?

13. Perbezaan pengurusan balak di Kelantan di antara 5 tahun BN dan PAS memerintah: BN (1985-1989 : 158,200 hektar RM167.6juta) dan PAS (1994-1998: 30,451 hektar RM355.85juta). Di manakah tahap profesionaliti Umno?

14. Bekalan air untuk rakyat. Krisis bekalan air Lembah Kelang akhir 1997 hingga pertengahan 1998. Air disimpan untuk Sukom (KL 98) dan disebabkan ketidakcekapan pengurusan Puncak Niaga. Kualiti air yang dibekalkan tidak begitu diambilberat (bekalan air masin di Dungun, 1998 untuk 10,000 orang pengguna). Negara kerugian lebih RM500 juta setahun akibat kegiatan curi air (RM240 juta)dan paip bocor (RM321 juta). Yang peliknya kes begini disedari dari tahun 1995, tapi entah atas sebab apa ianya dibiarkan tanpa tindakan. Ini menunjukkan dengan jelas ketidakupayaan mereka menguruskan hal-hal yang berkait dengan rakyat. Penswastaan Syarikat Air Johor mengalami kerugian RM1.1 bilion membuktikan lagi kelemahan pentadbiran kerajaan BN/Umno. Malaysia menjual air mentah pada Singapura dengan harga 3 sen setiap 4,540 liter tapi membeli balik air yang telah dirawat oleh mereka dengan harga 50 sen pada kadar yang sama. Bijaknya pemerintah Malaysia.

15. Hutang negara meningkat setiap tahun. Hutang negara kini berjumlah RM248 bilion naik dari RM20 bilion pada tahun 1981. Begitulah cekapnya Umno memerintah negara. Siapa yang nak bayar hutang sebanyak itu.

16. Laporan Ketua Audit Negara (2 mikroskop bernilai RM99,400 tidak digunakan kerana tiada pakar, mesin ujian stress RM60,700 di Hospital Kajang tidak disentuh, 4,680 keping draf bank berharga RM32 juta tidak ditunaikan oleh Jab. Imigresen dan RM17 juta hangus kerana luput dan tidak ditunaikan, kehilangan cek bernilai RM228,238 di Kementerian Kerja Raya).

17. Masjid Kristal dan pelbagai lagi projek mega,mewah,merapu di Terengganu yang diketuai oleh Dollah Beduwi dan Deris Jusoh benar-benar telah memakan duit rakyat secara haram.Pemberian tender pada menantu Si KJ dan sahabat baik @ kroni,Lim Badawi menjadi bukti BN hancur,punah,korup,rosak dan x sedar diri.

SOAL RASUAH

1. Gred petunjuk rasuah di Malaysia semakin meningkat mengikut laporan PERC (Political and Economic Risk Consultancy) (mata 0 – 10 dimana kosong adalah gred paling positif). Mengikut laporan itu April 1998, Malaysia memperolehi 4.60 (tahun 1995), 5.00 (1996), 5.80 (1997), 5.38 (1998) dan 7.50 (1999). Malaysia menduduki tangga ke 32 senarai Indeks Persepsi Korupsi (CPI) 1999 yang dikeluarkan oleh gabungan anti korupsi antarabangsa Transparency International (TI) (Harakah 1 Nov 99).

2. Salah guna wang Petronas RM1.8 billion di mana PM sendiri yang meluluskan sendiri (bail-out) untuk syarikat Mirzan Mahathir, Konsortium Perkapalan Berhad/Diperdana. Membelanjakan RM836 juta untuk membeli 11 kapal tangki dari KPB. Pengambil-alihan syarikat perkapalan MISC (Malaysia International Shipping Corp.) pada Nov 1998 (62% ekuiti). Untuk menyelamatkan DRB-Hicom (Proton) melibatkan perbelanjaan RM999.4 juta (27% ekuiti). Berkali-kali digunakan (RM4 bilion) untuk menyelamatkan BBMB yang hampir bangkrap kerana hutang lapuk tak berbayar tokoh-tokoh korporat yang keparat. (pertengahan tahun 80-an). Membeli Boeing 747 dari Pratt & Whitney pada Julai 1985, untuk disewakan kepada MAS dan menyelamatkan MAS daripada berhutang dengan Rolls-Royce. Dipaksa membeli Menara Dayabumi pada Mac 1988 dengan harga 2 kali ganda dari harga pasaran dan dijadikan ibu pejabatnya sebelum berpindah ke Menara Berkembar Petronas. 40% ekuiti Putrajaya Holdings untuk bina bandar Putrajaya dan projek MSC bernilai RM19 bilion. Kenaikan gaji kakitangan eksekutif Petronas dibekukan pada tahun 1998 dan bonus sebulan gaji, walhal Petronas buat untung tahun 1997 sebanyak RM9 bilion. Mana pergi semua tu?

3. Menteri Umno melakukan rasuah, disiasat BPR, cukup bukti tapi pendakwaan disisihkan. Rafidah Aziz melakukan 5 kesalahan mengagihkan saham-saham kepada menantunya Fazrin Anwar. Mahathir telah menghalang pendakwaan ke atas Rafidah di mahkamah, Menurut laporan Jabatan Peguam Negara 14 Mac 1995, terdapat kes prima facie Rafidah telah melakukan rasuah. Perbuatan Mahathir menghalang proses undang-undang dijalankan dianggap sebagai satu kesalahan jenayah. Pak Lah Beduwi (persoalan siapa disebalik Mahmud Ambak SB yang diberikan projek membeli kelengkapan perang sewaktu Pak Lah jadi Menteri Pertahanan, siapa yang dapat tender untuk makanan angkatan tentera dan tender makanan di IPTA).

4. Kerana rasuah dan penyelewengan dalam pimpinan kerajaanlah menyebabkan DSAI disingkirkan. DSAI membentangkan pindaan Akta Pencegahan Rasuah 1997. Pindaan ini membolehkan seseorang menteri yang telah berhenti dari jawatannya diheret ke mahkamah jika ada bukti kukuh melakukan rasuah ketika menjadi menteri.

5. Mengamalkan kronisme dan nepotisme secara berleluasa dan berterusan dalam pemerintahan BN. Siapa kroni Mahathir : Ananda Krishnan (Binariang), William Chin (Lion Group), Hanif Omar (Genting), Francis Yeoh (YTL), Jefrey Chia (Sunway Group), Lim Kim Yew (Mines Resort), Vincent Tan (Berjaya, Sport Toto, Raleigh Bhd), Halim Saad (Renong, Faber Group, Park May, CAHB, UEM, Ho Hup), Tajuddin Ramli (MAS, TRI, Celcom), Wan Azmi Wan Hamzah (Land & General Bhd, Amway, RJ Reynolds), Mohamad Anwar Senawi (Landmarks Bhd), Abu Zahid (Perwaja, Maju), AP Arumugam, Lim Kok Wing, Hj Basir Ismail, Nordin Sopiee, Tengku Adnan, Shamsudin Abu Hassan, Ting Pek Khing (Ekran – Bakun), Eric Chia (Perwaja), Tan Sri Tiong (MEC), Dato’ Soh Chee Wen, Kadir Jasin (NSTP, MRCB, TV3, Malakof) dengan saham bernilai RM1.5 bilion. Ahmad Razali (Pengerusi Tabung Haji) ipar Mahathir. Anak-anak Mahathir mempunyai 218 buah syarikat sendirian berhad: Mokhzani (Pantai Holding Bhd, KL City Corp, THB, Tongkah Holding)(Tongkah Medivest Bhd dianugerahkan projek penswastaan ‘hospital support services’), Mirzan (KPB, Artwright Holding Bhd, Capetronic, Dataprep, Diperdana, KIG, Lion Corp, Transmile, Worldwide, Mamee-Double Decker, Sunway Building) dan Mukhriz (Ajiya Bhd, Reliance Pacific Bhd).

6. Renong Group diberi keuntungan secara mudah/percuma bila dianugerahkan tanah seluas 27,000 ekar di Gelang Patah, Johor. Harga jual tanah tersebut RM1.00/kaki persegi. Bila projek Link Kedua siap tanah itu dijual semula kepada kerajaan Umno dengan nilai RM10/kaki persegi.

7. Mengapa tiada pun siasatan terhadap Ling Liong Sik,bila diketahui umum, anaknya yang berumur 27 tahun punyai asset bernilai 1.5 bilion ringgit?

8. Kayanya Samy Vellu, kahwin anaknya S.Vell Paari saja belanja lebih 1 juta ringgit (13 Dis. 1998)

9. Mengapa tiada apa-apa tindakan terhadap Eric Chia yang menyebabkan kerugian Perwaja sebanyak RM2.985 bilion yang ada melibatkan kelulusan dan kepentingan Mahathir? Adakah pimpinan kerajaan memberi perhatian serius dengan fakta dan analisis yang dibuat juruaudit Price Waterhouse. Laporan BPR diserahkan kepada Peguam Negara pada Mac, 1998 tapi sepi hingga hari ini.

10. Daim Zainuddin menerima ratusan juta ringgit hasil agihan saham Resort World sepertimana laporan polis oleh DSAI pada Julai 99. DSAI melaporkan Daim melarikan sejumlah RM700 juta ke luar negara. Laporan polis DSAI yang mendedahkan 3 surat dari tiga tokoh korporat (Tajuddin, Wan Azmi, Halim Saad) membuktikan Daim terlibat dalam rasuah berbentuk wang dan saham. Mereka dilaporkan sebagai pemegang amanah wang bagi pihak Daim sebanyak RM120 juta dan sejumlah saham yang bernilai berjuta ringgit. Menurut DSAI, Daim merupakan satu-satunya menteri kewangan yang mempunyai bank sendiri, International Bank of Malaysia.

11. Berapa ramai bekas dan wakil rakyat BN yang ditangkap, dituduh dan diperkatakan terlibat dengan kes rasuah. Lihat saja tindakan terhadap Saidin Thamby Adun Paya Jaras menerima RM1 juta kerana pengaruhi keputusan exco meluluskan satu permohonan tanah, wakil rakyat Melaka (Sahar Arpan)dll. Mohd Taib gagal mengisytiharkan wang tunai RM2.4 juta di Brisbane Airport, Australia. Penahanan sekejap BPR ke atas Rahim Thamby Chik pada Nov. 1994 bersabit perbuatan rasuah beliau pada tahun 1989 dan 1991 dengan Syarikat Dayamik dan akhirnya disenyapkan begitu saja. Sehingga 31.5.1993, harta Rahim milikki berjumlah RM39.78 juta termasuk kereta-kereta mewahnya. Dato” Harun Idris (bekas MB Selangor) dipenjara kerana terlibat dengan rasuah. Aziz Shamsuddin (bekas s/u sulit PM) dapat kontrak besar di Angkasapuri.

0 comments:

Post a Comment


Tiada ulasan:

Catat Ulasan